به گزارش راهبرد معاصر؛ گروه خودروسازی سایپا اخیراً اعلام کرده است که پیشفروش خودروی کوییک S را از ۱۹ خرداد ۱۴۰۴ آغاز خواهد کرد. این پیشفروش ویژه متقاضیان طرح عادی و از محل مازاد ظرفیت طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت است. متقاضیان باید پیشپرداختی معادل ۲,۰۵۹,۹۰۰,۰۰۰ ریال پرداخت کنند، اما قیمت نهایی خودرو در زمان تحویل بر اساس نرخ روز محاسبه خواهد شد. تحویل خودرو از آبان تا اسفند ۱۴۰۴ انجام میشود و بسته به زمان تحویل، سود مشارکت بین ۱۱ تا ۱۶ درصد متغیر است.
کوییک S یکی از محصولات بهروزرسانیشده سایپا است که با وجود حفظ برخی ویژگیهای قدیمی مانند موتور 1.5 لیتری هشت سوپاپ M15، تغییراتی در طراحی و امکانات داشته است. این خودرو با قدرت ۸۷ اسببخار و گشتاور ۱۲۸ نیوتنمتر، مصرف سوخت ترکیبی حدود ۷.۱۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر دارد. هرچند این رقم در شرایط واقعی ممکن است بیشتر باشد، اما همچنان برای یک خودروی شهری کوچک، مصرف بهینهای محسوب نمیشود.
در سالهای اخیر، سایپا تلاش کرده با معرفی مدلهای جدید و فیسلیفتشده مانند کوییک S و کوییک G، تنوع بیشتری به بازار عرضه کند. با این حال، برخی منتقدان معتقدند که این خودروها هنوز از فناوریهای روز دنیا فاصله دارند. در ادامه، به بررسی جزئیات فنی، شرایط فروش و نقاط قوت و ضعف این خودرو میپردازیم.
شرکت سایپا طرح جدید فروش خودرو کوییک اس این شرکت را از روز دوشنبه هفته جاری آغاز خواهد کرد.
این طرح از ساعت ۱۰ صبح روز دوشنبه مورخ ۱۹ خردادماه ۱۴۰۴ فعال خواهد شد.
طبق جدیدترین اطلاعیه گروه خودروسازی سایپا، پیشفروش خودروی کوییک S با استاندارد ۸۵گانه ویژه متقاضیان طرح عادی از محل مازاد ظرفیت طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت از ساعت ۱۰ صبح روز دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۴ آغاز میشود و تا زمان تکمیل ظرفیت ادامه خواهد داشت. مبلغ پیشپرداخت به صورت علیالحساب برابر با ۲,۰۵۹,۹۰۰,۰۰۰ ریال بوده و قیمت نهایی خودرو در زمان تحویل و بر اساس نرخ روز محاسبه خواهد شد. پیشنهاد میکنیم برای مشاهده قیمت مدلهای مختلف کوییک وارد صفحه زیر شوید.
زمان تحویل خودرو نیز از آبان تا اسفندماه سال ۱۴۰۴ بوده و تحویل در هفته چهارم هر ماه اعلامشده صورت میگیرد. سود مشارکت برای موعد تحویل آبان و آذرماه ۱۴۰۴ معادل ۱۱ درصد و برای دی تا اسفندماه همان سال معادل ۱۶ درصد خواهد بود. همچنین سود انصراف ۳ درصد کمتر از سود مشارکت در نظر گرفته شده است. در صورت تاخیر در تحویل، خسارت تاخیر معادل سود مشارکت به علاوه ۱۲ درصد به صورت سالیانه محاسبه خواهد شد.
نکته: طبق اطلاعیه منتشرشده خریداران موظف هستند که در صورت الزام قانونی یا فنی، هزینههای اضافی احتمالی شامل نصب تجهیزات، مالیات، بیمه، شمارهگذاری و سایر هزینههای مرتبط را تا پیش از صدور فاکتور پرداخت کنند. بنابراین احتمال افزایش قیمت پس از ارسال دعوتنامه تکمیل وجه وجود خواهد داشت.
متقاضیان محترم خرید خودروی کوییک S میتوانند با مراجعه به سامانه فروش اینترنتی سایپا به نشانی saipa.iranecar.com نسبت به ثبتنام اقدام کنند. در نظر داشته باشید که ثبت و بهروزرسانی اطلاعات شخصی و دریافت کد کاربری و رمز عبور پیش از زمان ثبتنام الزامی است. در صورتی که مایلید سایر شرایط فروش محصولات سایپا را هم بررسی کنید، لینک زیر به شما کمک خواهد کرد.
انحصاری بودن بازار داخل باعث شده تا انگیزه شرکتهای داخلی برای عرضه محصولات متنوع کاهش یابد و از این رو برای سالهای طولانی انواع خودروهای قدیمی و تکراری، همچون ماشین کوییک، سمند و... در کشور به تولید برسند. با این حال در چند سال اخیر، خودروسازان داخلی تکانی به خود دادهاند و جدا از معرفی چند خودروی جدید مانند شاهین، تارا، ریرا و... تصمیم گرفتند تا دستی به سر و روی محصولات قدیمی خود بکشند و آنها را با برخی اصلاحات ظاهری و فنی به همراه ارتقاء سطح امکانات جانبی روانه بازار کنند. پس از توقف تولید پیکان در ایران خودرو، گروه خودروسازی سایپا به عنوان سازنده ارزانترین خودروهای کشور شناخته شد که توانست در این مدت با عرضه محصولاتی نظیر تیبا پلاس، کوییک R ، ساینا پلاس و اخیراً اطلس و سهند نظر مشتریان ناراضی این بخش از بازار را تا حدودی جلب کند. در سالهای اخیر نیز نسخه فیسلیفت کوییک با پسوندهای S و G در سبد محصولات این خودروساز داخلی قرار گرفته که در ادامه به بررسی مدل S خواهیم پرداخت. البته تیپهای مختلف کویک از نظر ماهیت کلی تفاوت چندانی با اجداد خود ندارند اما حداقل انتخابهای متنوعتری پیش روی مشتریان قرار میدهند.
مشخصات کوییک S
سایپا کوییک S با همان پیشرانه قدیمی M15 روی خط تولید رفت، یعنی همان موتور 1.5 لیتری هشت سوپاپ تیبا که در بهترین حالت قادر است 87 اسببخار قدرت و 128 نیوتنمتر گشتاور تولید کند. تنها تفاوت اینجاست که دریچه گاز این مدل مشابه نسخه اتومات کوییک، برقی بوده که آن هم طرفداران و مخالفان خاص خودش را دارد. برخی معتقدند واکنشهای مدل برقی کندتر از نسخههای قدیمی است. در هر صورت از مزیتهای این موتور میتوان به مواردی نظیر دوام قابل قبول، حساس نبودن به کیفیت و اکتان بنزین و هزینه نگهداری مناسب اشاره کرد. هرچند ساختار قدیمی هشت سوپاپ M15 باعث شده در دورهای بالاتر صدا و لرزشی بیش از آنچه انتظار میرود به کابین منتقل شود. همچنین مصرف سوخت کوییک S به صورت ترکیبی حدود 7.14 لیتر در هر 100 کیلومتر اعلام شده که معمولاً در واقعیت بیشتر از عدد اعلامی است. این میزان مصرف برای یک خودرو کوچک امروزی چندان ایدهآل به نظر نمیرسد. البته شرکت سایپا در حال حاضر با توقف تولید کوییک S، تمامی نسخههای کوییک را با پیشرانه اصلاح شده M15i جایگزین کرده است. پیشرانهای که از نظر ساختار کلی، حجم و تعداد سوپاپ مشابه M15 ساده بوده، اما با سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ، بهبود پاشش سوخت و تسهیل خروج دود و مواردی از این دست به قدرت و گشتاور بالاتر به همراه مصرف سوخت و لرزش کمتر دست یافته است.
از دیگر مشخصات کوییک S میتوان به سیستم انتقال قدرت پنج سرعته دستی، تعلیق MacPherson جلو و Torsion Beam عقب، ترمزهای دیسکی جلو و کاسهای عقب و فرمان هیدرولیک اشاره کرد.
ابعاد کوییک اس سایپا برای علاقمندان به این ماشین، در جدول زیر قابل مشاهده است:
نوع بدنه | هاچبک |
حجم پیشرانه | 1503 سیسی |
حداکثر گشتاور | 128 نیوتن متر |
حجم صندوق عقب | 225 لیتر |
طول | 4005 میلیمتر |
عرض | 1678 میلیمتر |
ارتفاع | 1532 میلیمتر |
فاصله محوری | 2415 میلیمتر |
تعداد سرنشین | 5 نفر |
حجم باک | 42 لیتر |
کویک S به عنوان نسخه پایه کوییک فیسلیفت معرفی شده و در نتیجه از نظر سطح آپشن شرایط چندان ایدهآلی ندارد. با این حال وجود گزینههایی نظیر سنسور دنده عقب، تهویه الکتریکی (با تهویه اتوماتیک اشتباه گرفته نشود)، نشانگر تعویض دنده، چراغ روشنایی در روز، چراغ مشایعت، مهشکنهای جلو و عقب، دماسنج، کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو، ترمزهای مجهز به ABS و EBD، هشدار صوتی بستن کمربند ایمنی، شیشه بالابرهای برقی جلو و عقب، آینههای جانبی برقی، کامپیوتر سفری، سیستم ضد سرقت Immobilizer و ایزوفیکس میتوانند در مقایسه با رقبای گرانتر مثل پژو 206 تیپ 2 تاحدودی امیدوارکننده باشند. با این حال اگر به دنبال آپشنهای بیشتر باشید قطعاً نسخه گرانتر G با امکانات تکمیلی همچون سیستم مالتیمدیا با نمایشگر هفت اینچی، رهیاب ماهوارهای، دوربین دنده عقب، کلیدهای کنترل سیستم صوتی روی فرمان، روکشهای چرم، سیستم پایش فشار باد تایرها، سنسور نور، شیشههای دودی و رینگهای آلومینیومی، بیشتر مناسب حالتان خواهد بود.